Урок української літератури у 10 класі
Тема. Ольга Кобилянська. «Земля». Трагедія родини Федорчуків. Розкриття споконвічного прагнення селянина бути господарем на своїй землі
Мета:
Розкрити ідейно – художні особливості твору, його проблематику та майстерність письменниці у творенні характерів героїв;
розвивати в учнів вміння та навички по образного аналізу повісті; визначати її проблеми та конфлікт; поглиблювати вміння порівнювати та зіставляти літературні явища між собою та явищами життя;
виховувати загальнолюдські моральні цінності, усвідомлення того, що злочин – хибний шлях до щастя.
Тип уроку: формування та вдосконалення практичних умінь та навичок
Перебіг уроку
«А я блукаю, як сновида, броджу білими хмарами своїх мрій,
і падаю з них, і волочу за собою поламані крила. І хоч серце й голова
болить, та я все гляджу на небо і чекаю, аби крила загоїлися і знову…
і знов…»
Кругом нас знаходиться якась безодня,
що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша…»
«… пощо чоловік живе? На те, аби робив.
Наша доля – працювати. Так уже сам Бог дав…Руки – то все наше багатство, то наше добро, то наша скарбона…»
Організаційний момент
Мотивація навчальної діяльності
Лист В. Стуса до сина
Бач, сину, я дуже хочу, аби ти виріс чесним, мудрим чоловіком, залишив по собі гарний слід.
Пригадую одного дідуся. Сам голодний, він, піймавши хворе голуб’ятко ( була поламана ніжка ), годував його зі своїх уст хлібом, напував водою. Те голуб’я стрибало за ним, як за батьком. Не знаю, чи дякувало вже чи ні ( не в тому річ ), а коли дякувало, то як! Але в моїй пам’яті – поки й житиму – буде той дідусь нужденний, якому голуби сідали на плечі, долоні, голову. І від того, що це було, що це бачив я і бачили інші люди – світ ставав кращим. Бо й мені, й іншим захотілося жити так, аби голуби сідали на плечі..!
Вправа «Мікрофон»: Що означає жити так, аби голуби сідали на плечі?
Поділ на групи шляхом складанням пазлів.
Повідомлення теми, мети уроку
Очікувані результати:
з’ясувати причини трагедії сім’ї Федорчуків;
розкрити проблематику твору, його ідейне спрямування;
поглибити вміння аналізувати образи твору, добирати цитати;
розвивати вміння порівнювати та зіставляти літературні явища між собою та явищами життя;
виховувати прагнення до самовдосконалення, загальнолюдські моральні цінності
Актуалізація опорних знань
1. Асоціативна робота «Деталі»(вис. рів.)
2. Виконання тестових завдань(дост. та сер. рів.)
Пара червоних биків
Два бурдеї
Циганка – ворожка
Сусідський ліс
Вкрадена курка
Теля
День архистратига Михайла
Погасла свічка
Куля
Близнята
Капелюшок з лаківками
Основний зміст уроку
1. Вправа « Усний малюнок». Робота в парах.
Що призвело до трагедії?
На початку твору
У кінці твору
Івоніка Івоніка
Марійка Марійка
Михайло Михайло
Сава Сава
Анна Анна
Рахіра Рахіра
Докія Докія
Парасинка Парасинка
2. Вправа « Мозковий штурм»:
«Яким постає образ землі у повісті О. Кобилянської? Дібрати цитати, прокоментувати їх.
Розмістіть героїв твору в залежності до їх ставлення до землі.
Куди ви віднесете себе?
Земля
3. Незважаючи на те, що метою всіх героїв твору була земля, вони по – різному розуміли своє щастя, і можливо саме це стало ще однією причиною трагедії . Спробуємо це з’ясувати за допомогою вправи «Коло Вена».
Робота в групах. Порівняльна характеристика. І група – Анни та Рахіри; ІІ група – Сави та Михайла
Вис. рівень: цитатна характеристика
Індивідуальне завдання для високого рівня: скласти характеристику Михайла і Івоніки.
Висновок….
4. Робота з текстом. Вибіркова робота. Паралельно з колоритними образами – персонажами через весь твір проходить образ – пейзаж. Яку роль виконує він у композиції твору ?
Завдання: знайти у тексті твору найбільш переконливий образ – пейзаж, прокоментувати його, з’ясувати його роль у тексті.
Природа доповнює почуття і переживання людини;
Розкішна природа протиставляється …
За допомогою образів – пейзажів О. Кобилянська показує…
Природа …
Висновок…
4.Індивідуальне завдання:
Знайти у тексті твору художні засоби, пояснити їх роль
5. За допомогою прийому «Прес» обґрунтувати основні проблеми, порушені у творі
Проблема добра і зла;
Проблема життя і смерті;
Проблема кохання;
Батьки і діти;
Моралі в тогочасному суспільстві;
Влади землі над людиною;
Сімейні стосунки;
Бездуховність;
Проблема гріха і спокути
Наскільки ці проблеми актуальні сьогодні?
8. Інтерактивна вправа «Обери позицію»
Івоніка і Марійка могли запобігти трагедії Якби Михайло залишився живий, на всіх чекало б щасливе життя Одружившись, Сава обов’язково б змінився
Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Усний лист – відповідь Ользі Кобилянській після прочитання повісті «Земля».
Оцінювання та само оцінювання.
Картка самооцінювання
Вид роботи Оцінюється балом Оцінюю себе
1.Асоціативна робота 1бал
2. «Усне малювання» 2 бали
3. Мозковий штурм «Земля» 1бал
4. Робота в групах 1бал
5. Індивідуальне завдання 2 бали
6.Вибіркова робота «Природа» 1бал
7. Проблеми твору 1бал
8. Обери позицію 1бал
9. Підсумок уроку 2 бали
Коментар учителя
Домашнє завдання.
1. Виписати з тексту твору зразки худ. Засобів і прийомів, з’ясувати їхню роль у творі;
2. Високий рівень – письмово доведіть або спростуйте одну із тез :
«У художньому світі О. Кобилянської земля – це мати і мачуха в одній особі;
«Я хотіла, щоб всі українці були орлами».
3. Достатній рівень – ст.. 79 завдання 1 – 3
|