П`ятниця
22.11.2024
15:47
Категорії розділу
Настільні книги Нормативні документи
Матеріали до уроків ЗНО
Дитяча творчість Друковані матеріали
Мої найкращі уроки Гурток журналістики
Календарне планування Мультимедійні презентації
Вхід на сайт
Пошук

Сайт учителя-словесника Цимбалюк Тамари Василівни

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої найкращі уроки

О.Кобилянська Земля
13.01.2015, 21:05

Урок української літератури у 10 класі
Тема. Ольга Кобилянська. «Земля». Трагедія родини Федорчуків. Розкриття споконвічного прагнення селянина бути господарем на своїй землі
Мета:  
Розкрити ідейно – художні особливості твору, його проблематику та майстерність письменниці у творенні характерів героїв;
розвивати в учнів вміння та навички по образного аналізу повісті; визначати її проблеми та конфлікт; поглиблювати вміння порівнювати та зіставляти літературні явища між собою та явищами життя;
виховувати загальнолюдські моральні цінності, усвідомлення того, що злочин – хибний шлях до щастя.
Тип уроку: формування та вдосконалення практичних умінь та навичок

Перебіг уроку

«А я блукаю, як сновида, броджу білими хмарами своїх мрій,
і падаю з них, і волочу за собою поламані крила. І хоч серце й голова
болить, та я все гляджу на небо і чекаю, аби крила загоїлися і знову…
і знов…»

Кругом нас знаходиться якась безодня,
 що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша…»

«… пощо чоловік живе? На те, аби робив.
Наша доля – працювати. Так уже сам Бог дав…Руки – то все наше багатство, то наше добро, то наша скарбона…»



Організаційний момент
Мотивація навчальної діяльності
Лист В. Стуса до сина
            Бач, сину, я дуже хочу, аби ти виріс чесним, мудрим чоловіком, залишив по собі гарний слід.
            Пригадую одного дідуся. Сам голодний, він, піймавши хворе голуб’ятко ( була поламана ніжка ), годував його зі своїх уст хлібом, напував водою. Те голуб’я стрибало за ним, як за батьком. Не знаю, чи дякувало вже чи ні ( не в тому річ ), а коли дякувало, то як! Але в моїй пам’яті – поки й житиму – буде той дідусь нужденний, якому голуби сідали на плечі, долоні, голову. І від того, що це було, що це бачив я і бачили інші люди – світ ставав кращим. Бо й мені, й іншим захотілося жити так, аби голуби сідали на плечі..!
           Вправа «Мікрофон»: Що означає жити так, аби голуби сідали на плечі?
           Поділ на групи шляхом складанням пазлів.
  Повідомлення теми, мети уроку

Очікувані результати:
з’ясувати причини трагедії сім’ї Федорчуків;
розкрити проблематику твору, його ідейне спрямування;
поглибити вміння аналізувати образи твору, добирати цитати;
розвивати вміння порівнювати та зіставляти літературні явища між собою та явищами життя;
виховувати прагнення до самовдосконалення, загальнолюдські моральні цінності

Актуалізація опорних знань

1. Асоціативна робота «Деталі»(вис. рів.)
  2. Виконання тестових завдань(дост. та сер. рів.)
Пара червоних биків
Два бурдеї
Циганка – ворожка
Сусідський ліс
Вкрадена курка
Теля
День архистратига Михайла
Погасла свічка
Куля
Близнята
Капелюшок з лаківками

Основний зміст уроку
1. Вправа « Усний малюнок». Робота в парах.
Що призвело до трагедії?

 
На початку твору    
    У кінці твору       
Івоніка         Івоніка       
Марійка         Марійка       
Михайло         Михайло       
Сава         Сава       
Анна         Анна       
Рахіра         Рахіра       
Докія         Докія       
Парасинка         Парасинка    

2. Вправа « Мозковий штурм»:
«Яким постає образ землі у повісті О. Кобилянської?  Дібрати цитати, прокоментувати їх.
Розмістіть  героїв твору в залежності до їх ставлення до землі.
Куди ви віднесете себе?
                                                                                                                                                                                                                                                                   
Земля




   3.  Незважаючи на те, що метою всіх героїв твору була земля, вони по – різному розуміли своє щастя, і можливо саме це стало ще однією причиною трагедії . Спробуємо це з’ясувати за допомогою вправи «Коло Вена».
Робота  в групах. Порівняльна характеристика. І група – Анни та Рахіри; ІІ група – Сави та Михайла
Вис. рівень: цитатна характеристика


Індивідуальне завдання для високого рівня: скласти характеристику  Михайла і Івоніки.
Висновок….
4. Робота з текстом. Вибіркова робота. Паралельно  з колоритними образами – персонажами  через весь твір проходить образ – пейзаж. Яку роль виконує він у композиції твору ?
Завдання: знайти у тексті твору найбільш переконливий образ – пейзаж, прокоментувати його, з’ясувати його роль у тексті.
Природа доповнює почуття і переживання людини;
Розкішна природа протиставляється …
За допомогою образів – пейзажів О. Кобилянська показує…
Природа …

Висновок…
4.Індивідуальне завдання:
 Знайти у тексті твору художні засоби, пояснити їх роль

5. За допомогою прийому «Прес» обґрунтувати основні проблеми, порушені у творі
Проблема добра і зла;
Проблема життя і смерті;
Проблема кохання;
Батьки і діти;
Моралі в тогочасному суспільстві;
Влади землі над людиною;
Сімейні стосунки;
Бездуховність;
Проблема гріха і спокути
Наскільки ці проблеми актуальні сьогодні?

8. Інтерактивна вправа «Обери позицію»

 
Івоніка і Марійка могли запобігти трагедії    Якби Михайло залишився живий, на всіх чекало б щасливе життя    Одружившись, Сава обов’язково б змінився    



Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Усний лист – відповідь Ользі Кобилянській після прочитання повісті «Земля».
Оцінювання та само оцінювання.
Картка самооцінювання

 
Вид роботи    Оцінюється балом    Оцінюю себе       
1.Асоціативна робота    1бал           
2. «Усне малювання»    2 бали           
3. Мозковий штурм «Земля»    1бал           
4. Робота в групах    1бал           
5. Індивідуальне завдання    2 бали           
6.Вибіркова робота «Природа»    1бал           
7. Проблеми твору    1бал           
8. Обери позицію    1бал           
9. Підсумок уроку    2 бали        
Коментар учителя

Домашнє завдання.
1. Виписати з тексту твору зразки худ. Засобів і прийомів, з’ясувати їхню роль у творі;
2. Високий рівень – письмово доведіть або спростуйте одну із тез :
«У художньому світі О. Кобилянської земля – це мати і мачуха в одній особі;
«Я хотіла, щоб всі українці були орлами».
3. Достатній рівень – ст.. 79 завдання 1 – 3
 

Категорія: Мої найкращі уроки | Додав: Tamara
Переглядів: 49890 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar