Неділя
19.05.2024
15:01
Категорії розділу
Настільні книги Нормативні документи
Матеріали до уроків ЗНО
Дитяча творчість Друковані матеріали
Мої найкращі уроки Гурток журналістики
Календарне планування Мультимедійні презентації
Вхід на сайт
Пошук

Сайт учителя-словесника Цимбалюк Тамари Василівни

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої найкращі уроки

Складне речення
13.01.2015, 21:25

ВИДИ СКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ. ПУНКТОГРАМИ У СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ

Мета: повторити види складних речень й основні пунктограми у складному реченні; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою різних видів складних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного
дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Граматика: граматичні засоби зв’язку предикативних частин різних видів складних речень.
Орфографія: правопис ненаголошених голосних, апострофа, м’якого знака, складних прикметників.
Міжпредметні зв’язки:
Література: виразне читання, тропи.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
              Як   мало   людині   треба   для    щастя
  і    як    багато,   щоб це зрозуміти
 Народна мудрість


І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(новорічне віншування)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Словниковий диктант
Вправа «Мозкова атака»
Яке речення називається складним?
На які дві групи поділяються складні речення за способом зв’язку?
Чи можна поставити запитання від однієї частини складносурядного речення до іншої?
Чи рівноправні частини у складнопідрядному реченні? У чому це виражається?
Назвіть сполучники сурядності й підрядності.
Назвіть види складнопідрядних речень.

IV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.
1. Лінгвістичне дослідження. Виписати складні речення. За допомогою прийому «Прес» довести, що речення є складним.

Зимовий ліс
Ліс стояв, неначе молода під вінцем, у дорогому білому уборі, якого не вигадає ні одна людська думка.
І все те диво світилось наскрізь, блищало, сипало іскрами, діамантами, переливалось то різким, то матовим світом. Ні одна картина природи влітку не може прирівнятись до тієї пишної фантастичної картини мертвої зими: то був тихий, мрійний, фантастичний сон заснулої землі.
Дорога спускалась у глибокий вузький яр, знов піднімалась на горба, то знов западала в долини.
Серед лісу замаячила корчма, прикрита білим товстим шаром м’якого снігу, зачорнів вивід на покрівлі, зачорніли вікна, неначе темні плями. Коло корчми була прогалина: на тому місці неначе хто розкинув пишний фантастичний квітник: кружало густого терну було ніби виткане з павутиння та срібних ниток; розкидані кущики собачої бузини, папороті та бур’яну стали схожі на невидані квітки, викувані зі срібла; висока одним одна береза спустила до самого долу розкішні тонкі гілки, неначе розчесані довгі коси, присипані срібним пилом.
І. Нечуй-Левицький
2. Пунктуаційний аукціон. Визначити вид складного речення. Розставити розділові знаки, обґрунтувати їх вживання.
Серед наведених речень знайдіть такі, у яких між сурядними реченнями кома не ставиться. Назвіть усі пунктограми.

1. Де-не-де біля ярів синіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (М. Стельмах).
2. Дикі гуси летять – і прощальний летить їхній крик.3. Мавка, зачарована, тихо колишеться, усміхається, а в очах якась туга аж до сліз… 4. За тополями сонце встає – і зозуля кує правічна. 5. Поїдемо поговорити з лісом, а вже тоді я можу і з людьми. 6. Довго громи гуркотіли і блискавка в хмарах вилась. 7. Порятуй красу – і вона порятує нас.
(2 учнів розбирають речення на дошці, малюють схеми)

Творче конструювання: скласти речення за схемами, визначити вид підрядного речення, обґрунтувати розділові знаки.
[   ], (що…). Я вірю….
[   ], (щоб…). Дуже хочеться…
[   ], (бо…). Я прагну…
[   ], (які…). Мені подобається…
[   ], (аби…).Щиро бажаю…
Ми щасливі тим, що…

Диференційовані завдання:

Вправа «Знайди помилку». Виправити помилки, обґрунтувати постановку розділових знаків:

І вірю я – любов зігріє жорстокий двадцять перший вік.
Ожиною терпкою пахне ліс: на пагорбі замріялась ялиця.
Знай, лише добрий добро в серці має.
На світі складно все і просто, заходить сонце, щоб зійти.
А прийде ніч: болить душа словами.
Земля багата: народ багатий.

1.    І вірю я :любов зігріє жорстокий двадцять перший вік.(пояснення)
2.    Ожиною терпкою пахне ліс, на пагорбі замріялась ялиця. (одночасність)
3.    Знай: лише добрий добро в серці має. (пояснення)
4.    На світі складно все і просто: заходить сонце, щоб зійти. (причина)
5.    А прийде ніч- болить душа словами.(наслідок)
6.    Земля багата- народ багатий.(наслідок)

VІ. Узагальнення й систематизація вивченого.
Гра «Мовне лото»

За морем тепліше, але дома миліше.
Життя не має ціни, а воля дорожча за життя.
Коріння навчання гірке, а плід його солодкий.
Дерево пізнають по плодах, а людину по ділах.
Без господаря двір плаче, а без господині хата.
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Де панують мир і любов, там не ллється кров.
 Впізнавай світу, поки молоді йдуть літа.
 Як буде правда, то буде й рада.
 Розум без книжки, як птах без крил.
 Нема того краму, щоб купити маму.
 Де відвага, там перемога.
 Де є життя, там є надія.
 Як житимеш просто, проживеш років зо сто.
Щастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творчість).
Згаєш хвилину – втратиш годину
Усе минеться – одна праця залишиться (Нар. творчість).
 Любов – не пожежа: займеться – не погасиш.
 Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш.
 Розкажи другу – піде по кругу.
VІ. Рефлексія
1.Творча робота «Лист святому Миколаю»
          2. Інтерактивна вправа «Коло думок»
Під час вивчення теми я:
я дізналвся…
 я навчився…
 я зрозумів, що можу…
 мені сподобалося…
 для мене стало новим…
 мене здивувало…
 у мене вийшло…
 я придбав…
 мені захотілося…
 мене надихнуло…

vІІ. Домашнє завдання

Підготуйте усне повідомлення на лінгвістичну тему «Розділові знаки у складному реченні»
Використовуючи різні види складних речень, поділіться вашою формулою успіху у вигляді твору – мініатюри.
Складіть таблицю прогнозованої діяльності з теми:
Складне речення
 
ЗНАЮ    ВМІЮ    ХОЧУ ЗНАТИ       
            

Категорія: Мої найкращі уроки | Додав: Tamara
Переглядів: 2064 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar