Урок української літератури в 11 класі
Тема. Духовне життя нації крізь призму нещасливого кохання у романі у віршах Ліни Костенко «Маруся Чурай». Любов і зрада, пісня й історія, митець і суспільство, індивідуальна свобода людини – найголовніші сюжетні лінії твору.
Мета: дослідити майстерність письменниці у змалюванні образів роману , розкрити їх неповторну індивідуальність, духовну силу і красу Марусі Чурай, що органічно зливається з образом України; розвивати спостережливість, творче мислення учнів, уміння узагальнювати матеріал, виділяти основне; виховати почуття людської гідності, доброти, милосердя, справедливості. Виховати старшокласників в дусі поваги до минулого та гордості за свій народ, формувати національну самосвідомість старшокласників, утвердити високі моральні цінності.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Пісня у виконанні Ніни Матвієнко «Чарівна скрипка». Яка проблема порушена у пісні? Чи часто зустрічаємося з нею в житті? А в літературних творах?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Письмовий домашній твір «Чи можна пробачити зраду?»
(зачитування творів, обмін враженнями)
ІV. Актуалізація опорних знань
Робота за варіантами.
Варіант І. Заповнити таблицю:
Жанр твору
Тема твору
Ідея твору
Історична основа
Реальні історичні персонажі
Видумані герої
Варіант ІІ. Заповнити таблицю:
Розділ Зміст
«Якби знайшлась неопалима купина»
«Полтавський полк виходить на зорі»
«Сповідь»
«Гінець до гетьмана»
«Страта»
«Проща»
«Дідова балка»
Облога Полтави»
«Весна, і смерть, і світле воскресіння»
V. Повідомлення теми, мети уроку
Ми ж із вами досліджуватимемо душу як загальнолюдську цінність, що ґрунтується на Божих заповідях: "Возлюби…", "Не прелюбодій…", "Не зрадь…", "Не вбий…".
VІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу, формування вмінь та навичок
Дослідницька робота «З родини йде життя людини».
Предмет дослідження – українська сім`я в романі Ліни Костенко “Маруся Чурай”.
Визначення основного кола проблем, порушених у творі. Прийом «Коло ідей»:
Пам’яті, історичного минулого України;
Невмирущість української пісні;
Вірності та зради людині і державі;
Кохання і зрада;
Зрада і помста;
Нерівності душ;
Митця і юрби;
Національної гордості;
Батьки і діти;
Проблема каяття;
Проблема щастя
Вправа «Займи позицію». Моральні уроки.
Отож скажу відкрито і вселюдно.
Буває всяко, доля — не черінь.
Любов — це, люди, діло неосудне.
По всі віки. Во вік віків. Амінь.
Чужа душа — то, кажуть, темний ліс.
А я скажу: не кожна, ой не кожна!
Чужа душа — то тихе море сліз.
Плювати в неї — гріх тяжкий, не можна.
Що як платити злочином за злочин,
то як же й жити, люди, на землі?
Нелегко, кажуть, жити на дві хати.
А ще нелегше — жить на дві душі!
Життя — така велика ковзаниця.
Кому вдалось, не падавши, пройти?
Бувають, може, й кращі голоси,
але такого другого немає!
Що ж це виходить? Зрадити в житті
державу — злочин, а людину — можна?!
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,—
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є — дорога, явори,
усе моє, все зветься — Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з богом говори.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
У чому актуальність роману? (Орієнтовні відповіді):
- Роман піднімає загальнолюдські проблеми вірності й зради. Л. Костенко стверджує, що не можна одночасно «вірувати в Бога і продавати душу сатані».
- Л. Костенко сказала: «Страшні слова, коли вони мовчать». Слова ж народної піснярки Марусі Чурай були промовистими. Тому, як сказав Іван Іскра, «звитяги наші, муки і руїни безсмертні будуть у її піснях». Цим поетеса стверджує: справжній митець-громадянин має служити своєму народу.
- У романі авторка стверджує, що вічним двигуном життя є любов. І сьогодні ми повинні вчитися любити так, як любили Гордій і Ганна Чураї, їхня донька, Іван Іскра, якого Маруся назвала «шляхетною іскрою вічного вогню». Роман Л. Костенко – це підручник життя для сучасної молоді.
- Актуальність роману полягає в тому, що поетеса змушує нас задуматися над загальнолюдськими проблемами творчого начала і буденності, шанобливого ставлення до батька й матері, усепрощення, людяності.
- Авторка закликає нас любити й берегти рідну мову, плекати чудодійне українське слово, яке є для всіх нас «духовним мечем».
VІІ. Домашнє завдання.
1. Виписати з роману 5-6 афористичних висловлювань.
2. Підготувати характеристику образу Марусі Чурай за планом. Орієнтовний план:
1. Портрет героїні роману як засіб розкриття її характеру.
2. Батьки Марусі.
3. Художня обдарованість.
4. Стосунки: Маруся — Грицько, Маруся — Іван.
5. Піснетворчість.
6. Спільне й відмінне між Марусею Чурай та Мавкою з «Лісової
пісні» Лесі Українки.
7. Моє ставлення до образу Марусі Чурай.
|