Урок української літератури в 10 класі
Тема. ВІЧНА ТАЇНА СВІТУ, КОХАННЯ Й СМЕРТІ
(ЗА ПОВІСТЮ М. КОЦЮБИНСЬКОГО «ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ»
ТА ОДНОЙМЕННИМ КІНОФІЛЬМОМ С. ПАРАДЖАНОВА).
Мета: опрацювати зміст повісті «Тіні забутих предків»; дізнатися
про історію створення її та однойменного фільму;
розкрити їх фольклорні джерела, ідейно-тематичний зміст твору;
дослідити, як автор розкриває світ природи Гуцульщини, її людей, їх кохання й смерті;
розвивати вміння аналізувати прозові твори, усне мовлення, дослідницькі здібності, уміння працювати з додатковою інформацією;
виховувати повагу до звичаїв свого та іншого народів, любов до художнього слова.
Тип уроку : формування і засвоєння умінь і навичок
Обладнання: Комп’ютер,тексти повісті,презентації учнів, тестові завдання.
Роман Іваничук писав:
«Воістину неосяжна творчість Коцюбинського.
Здається, стоїш біля підніжжя високої гори й починаєш спинатися на неї… в нестримному бажанні доторкнутися до кожної квітки-слова. Беремо собі з цих квіток як не нектару, то хоч перги, що кому вдається, і знаємо, що не в силі зібрати всього. Та щасливий той, хто може хоч дрібку занести у свій вулик…».
Спробуймо і ми занести хоч краплину у свій вулик пізнання.
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Поезія «Ти загорни мене в тепла свого кожух…»
Які далекі від нас, скажете ви, оті Марічка та Іван, про яких писав М. Коцюбинський. Чого вони можуть навчити нас, сучасних читачів? Це так. Але й не зовсім. Згадайте цукерку маленької дівчинки Марічки, якою вона пригостила забіяку з ворожого роду, і той став покірним та лагідним, закоханим її товаришем. Згадайте вміння героїв бачити красу природи, віддано кохати, їхній потяг до прекрасного мистецтва музики та співу; згадайте, нарешті, неймовірну працьовитість, філософське ставлення до початку людського життя та до його кінця, і ви зрозумієте, що цим нашим предкам є чого навчити нас, людей XXI століття.
Проблеми вічні та скороминущі, втілені в образах героїв повісті М. Коцюбинського, ми й будемо розглядати на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Опорні поняття:
Історія написання
фольклорна основа
імпресіонізм,
тема
ідея
жанр
проблеми
порушені у творі,
конфлікти,
екранізація
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Асоціативний диктант.
Трембіта
Бійка
Кісники й цукерка
Співанки
Полонина
Ватра
Шість років
Маржина
Хмари
Нявка
Веселощі
«Вільне письмо» Протягом 2 хвилин, без зупинки, напишіть все, що спадає на думку, коли ви думаєте про твір «Тіні забутих предків», тобто складіть список думок, які стосуються даного твору.
Виконання тестових завдань.
5. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
1. Робота в парах. Розкрити зміст понять:
Імпресіонізм
Історія написання повісті
Варіанти назв твору
Жанр твору
2.Характеристика персонажів твору:
Міфологічні персонажі
Іван
Марічка
Палатна
Юра
Природа
3.Вправа «Коло ідей»
4.Дослідження : звичаї і обряди в повісті, фольклорна основа твору, мова повісті, екранізація.
6. Підсумок уроку.
Чому змінювалась назва повісті?
Визначити основну проблему та ідею твору.
Чому називають Івана і Марічку карпатськими Ромео і Джульєттою?
Що стояло на заваді щастю Івана і Марічки?
Що символізують образи Юри і Палагни?
Які життєві уроки повісті?
Фінал твору песимістичний чи оптимістичний?
Що сподобалось на уроці?
7. Самооцінювання.
№
з/п Вид діяльності Кількість балів
1. Висловлення чіткої аргументованої позиції учасника в дискусії. + 3 бали
2. Формування сутнісного зауваження. + 1 бал
|