Урок української мови у 6 класі
Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників
Мета:
поглибити знання учнів про прикметник як частину мови;
пояснити особливості поділу прикметників на тверду і м’яку групи, своєрідність відмінювання прикметників, що належать до цих груп;
удосконалити навички відмінювання прикметників;
збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати усну та письмову мову, навички самостійної роботи;
виховувати прагнення до самовдосконалення
Тип уроку: засвоєння нових знань
Перебіг уроку
Організаційний момент
От вже дзвоник дав сигнал.
Кожний з вас за парту став.
Стали рівно, як годиться.
Чи все на парті ? Подивіться.
Мотивація навчальної діяльності
Перший день весни ще несміливий.
Він настав, неначе крадучись.
Боязко. Без квітів і без зливи,
Тільки небо більше, ніж колись.
Зима все білим порохом укрила,
Ще землям рідним сняться сніжні сни,
А дикі гуси – вісники весни
Вже в теплім краї розправляють крила.
Все проростає із зернини . Весна – це пора оновлення, коли все проростає, пробивається крізь землю і тягнеться до сонця. Зерно треба посадити в хороший грунт, щоб воно проросло. Ми сьогодні з вами будемо маленькими зернятками, які мусять прорости завдяки здобутим знанням і перетворитися у чарівну весняну квітку. (Чергові роздають вирізані з паперу «зернинки»).
Повідомлення теми, мети уроку
Тема ця хоч непроста, та для вас цікава,
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння і оповідання,
І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.
Тему нашого уроку запишіть будь ласка.
Очікувані результати:
Поглибити знання про прикметник як частину мови
Вивчити особливості поділу прикметників на тверду і м’яку групи, своєрідність їх відмінювання
Удосконалити навички відмінювання прикметників
Розвивати усну та письмову мову, навички самостійної роботи
Виховувати прагнення до самовдосконалення
Актуалізація опорних знань
Повторення відомостей про прикметник
Індивідуальна робота: створення опорної схеми- таблиці
ПРИКМЕТНИК
Я знаю Я вмію…
Вибіркова робота з текстами:
Виписати 3 прикметники , дати їм характеристику
Робота в групах.
Скільки мрій несподівано приходять до нас навесні! Скільки радісних та неповторних сторінок відкриває перед нами чарівна книга феї Природи.
Легкий подих весняного вітерцю приносить радість, пробуджуючи ніжні струни душі. Весна! Прийшла весна!
Заквітчана розкішна весна принесла буйноцвіт та щедро розсипала його по звільненій від снігу землі. Укрився зеленню могутній дуб. Курличуть у небі журавлі - провісники весни, радо зустрічаючи сонце. Прийшла наша улюблена пора року, перетворюючи життя у пишний сад.
Я дуже люблю весну. Бо тануть сірі кучугури снігу, розбігаючись навколо дзвінкими струмочками. Усе навкруги починає оживати, струменіти, виспівувати. Весна несе з собою нове життя й нові надії.
Основний зміст уроку . Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання теоретичного матеріалу за групами. Вправа «Навчаючи – учусь»
І – група – тверда група відмінювання прикметників
ІІ група – м’яка група відмінювання прикметників
ІІІ група – особливості відмінювання прикметників на – лиций
Обмін знаннями.
Робота в групах. Гра «Хто більше»
Одного разу на зимовій галявині зібралися небо, дорога, казка і пісня. Стали вони висловлювати своє невдоволення школярами, які дали їм постійні слова, що означають ознаку предмета, яких ніхто не може позбавитись.
Я у всіх творах голубе і безхмарне,- зітхнуло небо.
А до мене пристало слово рівна, - ледве не плаче дорога.
Ой, подруженько, тобі ще нічого. А я завжди цікава, - говорить казка.
А я лише дзвінка,- говорить пісня
А що тут поробиш, - зітхнули всі разом. – Може діти нам допоможуть?
І група - добирає означення до слова «небо»,
ІІ група – дорога
ІІІ група – казка
Виконання вправ на закріплення
Робота в парах. Розподільна робота.
Достатній рівень
Працьовитий, давній, чесний, сторонній, ніжний, середній, чуйний, добрий, сердечна, привітне, ввічлива, найкращий, красива, давнє, мужня.
Високий рівень
Дорожні, братні, стримані, щирі, витончені,співчутливі, вірні, дотепні, скромні,вродливі, працьовиті, древні, зимні, художні.
Робота на дошці
Розподільний акродиктант:
Записати прикметники у 2 колонки – прикметники м’якої та твердої групи
Справжній, крайній, лихе, блакитні, самотній, тьмяне, снігова, зверхній, соняшникове.
Ключ: підкресливши другу літеру кожного слова, прочитайте слово.
Орфоепічна розминка. Прочитати поезію. Виписати словосполучення
«іменник+ прикметник», провідміняти одне з них: робота на дошці
Весна і мати. Що в них спільне є,
Що жінку ми порівнюємо з весною?
Бо кожна з них у світ — життя дає.
Весна — Землі, а мама — нам з тобою.
Весна і мати! Радість йде від них.
Добро і щедрість, ласка наймиліша.
Пташиний спів, дітей веселий сміх
І ніжна пісня щира, наймиліша.
Весна і мати. - вічне джерело
Усього сущого, що в світі процвітає.
Від них обох іде живе тепло.
І це весну і матінку єднає.
Індивідуальні завдання: достатній рівень.
Індивідуальні завдання. Відмінювання прикметників.
Пахуча вишня
Безмежне поле
Золоте колосся
Шовкова трава
Вечірня зоря
Житнє поле
Свіжий вітер
Тендітний підсніжник
Зелений сад
Круглолиций місяць
Іскристе сонце самотня хмаринка
Глибоке озеро
Росяні береги
Свіжий ранок
Ніжні бруньки
Сонячний промінь
Кучерявий барвінок
Пташині зграї
Виділити закінчення
Творча робота за варіантами. Вставити прикметники, виділити закінчення і визначити відмінок .
Яке велике щастя жити у цьому світі, усміхатися сонечку, чути грайливу пісню струмочка, веселий спів пташок навесні, бачити безмежне блакитне небо, а темної ночі — міріади яскравих зірок, милуватися різнобарвними квітами на землі, ходити босоніж по зеленій травичці і відчувати приємний дотик холодної роси.
Справді — це велике щастя. І всьому цьому ми завдячуємо найдорожчій людині у світі — своїй рідній матусі. . Її тепла посмішка, лагідні руки, найрідніший голос живуть у кожному з нас з дитинства і до кінця наших днів.
Мама нас любить і захищає, пригортає крильми величезної материнської любові, де б ми не були. Бо вона — мати…Найрідніша, найдорожча, найтерплячіша мати, ненька, матуся, матінка, мамочка — єдина людина у світі, яка не буває байдужою до своїх дітей. У ній стільки милосердя, співчуття, турботи, ласки… Бережіть своїх матерів.
Фізкульхвилинка. Інсценізація казки про пролісок.
Творча робота
Слово вчителя. Всі ми з нетерпінням чекаємо приходу весни, коли стане тепліше і природа прокинеться від тривалого зимового сну. А наші предки, виявляється, не просто мріяли про цю пору року — вони намагалися прискорити її прихід. Коли починали сходити сніги, а сонячне проміння пригрівало дедалі сильніше, українці проводили обряди зустрічі весни. Вони вважали, що в цей час відбувається боротьба двох сил: морозу і тепла, і намагалися допомогти весні подолати її супротивницю - зиму. Для цього по селах і полях носили зображення сонця, водили хороводи, а в багатті спалювали зроблене з соломи опудало, яке втілювало в собі постать зими.
Діти носили по оселях випечених з тіста «жайворонків», бо, за давніми повір'ями, весну приносили на крилах птахи, що поверталися з вирію.
Завдання: написати на жайворонку вітання зі святом 8 Березня: хлопчики – дівчаткам, дівчатка – мамам, використовуючи прикметники.
Виконання тестових завдань
Підсумок уроку. Оцінювання.
Доповнити опорну схему про прикметник новими відомостями.
Сьогодні, діти, ми були маленькими зернятками. Тож подивімось, чи проросли вони..
Домашнє завдання.
1. Підготувати усне лінгвістичне повідомлення на тему «Прикметник – самостійна частина мови»
2. Вправа підручника 270, 271
3. Написати поезію про маму та весну
|