Виховна система діяльності
8 – Б класу – козацького рою
Імені П. Сагайдачного
Хотинської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів № 5
Класний керівник,
учитель української мови
та літератури
Тамара Василівна Цимбалюк
Ми славу Сагайдачного високу,
Як стяг в майбутнє будемо нести.
І край наш рідний, як зіницю ока
Плекать, леліять, свято берегти
«Справжнім вихователем є лише той, хто пробуджує у дитини дух, що дрімає, і надає їй сили для органічного розвитку» - писав великий педагог П. П. Блонський.
Споконвіку школа вбачала основне своє завдання у формуванні в людини таких вічних моральних категорій як честь, совість, почуття обов'язку і відповідальності. Кожна нація у своєму розвитку відібрала найкраще з досвіду поколінь і уклала вічний підручник, назва якому – народна педагогіка. Частиною народної педагогіки є козацька педагогіка, ідеї, якої знайшли втілення в Державній національній програмі «Освіта» (Україна XXI століття), в Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті, Концепції національно – патріотичного виховання.
У Хотинській ЗОШ №5 найважливішим аспектом роботи є відродження духу козацтва, славної козацької історії та впровадження елементів козацької педагогіки, прищеплення дітям славних козацьких рис, ідеалу вільної і незламної в своїх прагненнях до свободи людини, яка на вітчизняних традиціях громадського і політичного життя розвиває рідну культуру й економіку, будує незалежну державу, свято береже традиційні родинні загальнонаціональні цінності.
З метою патріотичного виховання учнівської молоді на славетних бойових і трудових традиціях українського народу у школі діє дитяча організація «Хотинські козаки», яка стала головним осередком виховання підростаючого покоління.
Працюючи над проблемою «Впровадження інноваційних технологій і творчий підхід у викладанні та вихованні», педагогічний колектив здійснює пошук ефективних нестандартних форм і методів виховання та навчання учнів, які б формували національну самосвідомість, прищеплювали любов до рідного краю, свого народу; забезпечували духовний взаємозв’язок поколінь, виховували повагу до батьків, жінки – матері, культури та історії рідного народу.
У школі діє система виховання юних громадян України на багатогранних козацьких традиціях. Її головним завданням є:
- виховувати духовно і фізично міцне молоде покоління нашої держави її захисників;
- виховувати підростаюче покоління українського народу на героїчних, національно-державницьких, патріотичних традиціях Українського козацтва;
- формувати козака - лицаря, мужнього, з національною свідомістю й самосвідомістю, з високою мораллю громадянина незалежної України в сім'ї, довкіллі, школі, громадському житті;
- готувати інтелектуальну, духовну еліту української нації, наукових, культурних, політичних діячів України;
- формувати високі лицарські якості, шляхетність духу, моральні чесноти, глибоку людяність, почуття милосердя, бажання діяти в дусі Добра, Істини, Віри, Честі, Любові, Краси.
Аналіз шкільної практики показує, що одвічні поняття «батьківщина», «патріотизм» повинні домінувати у свідомості громадян та у виховному процесі школи, стати могутніми факторами розбудови і утвердження Української держави. З 2012 року ми з класом працюємо за напрямом патріотичного виховання. Для реалізації цієї мети я розробила програму виховання національної свідомості «Я – родина - Україна» (Додаток 1), де врахувала вікові особливості школярів, матеріали рідного краю та можливості школи та міста. Програма розрахована на 5 років: 2012 – 2017 навчальні роки. Форму виховної роботи у 8 – Б класі ми визначили як діяльність класу – козацького рою імені П. Сагайдачного.
Система виховної діяльності класу – рою
Провідна ідея діяльності класу – рою імені П. Сагайдачного полягає у формуванні національної свідомості та найкращих його моральних якостей, високої моралі, сили волі, сили духу, любові до рідної землі, свого народу, здатного забезпечити поступ нації, в створенні умов для розвитку державності на засадах козацької педагогіки.
Система виховної діяльності класу – рою імені П. Сагайдачного ґрунтується на правилах козацького побратимства, за якими живуть учні:
1. Козак — лицар шанує батька свого і матір свою, шанує віру своїх батьків, їх обряди, звичаї, традиції.
2. Козак - лицар шанує і захищає честь і гідність дівчини, жінки, матері, честь і гідність всіх людей.
3. Козак - лицар чистий душею і тілом, зміцнює свій дух і тіло самовихованням, самоосвітою.
4. Козак - лицар мужній і умілий воїн, справжній господар, мудрий державний діяч.
5. Козак - лицар - миротворець, етично й естетично вихована людина.
Мета та основні завдання класу - рою
Мета: сприяння вихованню національно свідомих, інтелектуально, духовно та фізично розвинених громадян України на традиціях українського козацтва, засадах християнської моралі, захисті законних спільних інтересів.
Завдання класу - рою:
- виховання в дітей національної, історичної свідомості, громадянської позиції, патріотизму, готовності захищати Батьківщину, любові до рідного краю шляхом опанування козацької духовної та культурної спадщини;
- виховання в дітей християнської моралі;
- залучення дітей до краєзнавчої діяльності, поширення та пропаганда козацьких звичаїв і традицій;
- вивчення, охорона і відновлення пам’яток української історії та культури;
- залучення дітей до самовдосконалення, занять прикладним туризмом, фізичною культурою.
При організації життєдіяльності класу – рою слід керуємося програмою класу – рою«Джерела рідного краю».
ПРОГРАМА КЛАСУ – РОЮ
«ДЖЕРЕЛА РІДНОГО КРАЮ»
Програма рою «Джерела рідного краю» побудована на пріоритетних напрямках виховної роботи, на головних принципах сучасної української козацької педагогіки.
Мета програми «Джерела рідного краю»: формування вільного громадянина, творчого, активного, здатного вирішувати завдання, які забезпечують поступ нації, розвиток державності; розвиток гармонії Тіла і Духу, Людини і Природи; формування національної свідомості, культури міжетнічних відносин; виховання дбайливого ставлення до природи; розвиток мотивації до праці, прагнення завдяки праці приносити користь своїй Батьківщині.
Програма включає шість основних напрямків: «Джерело духовного світу», «Джерело доброти і милосердя», «Джерело пам’яті народної», «Джерело струн душі народної», «Джерело зеленого світу», «Джерело загартування».
Структура програми«Джерела рідного краю»
Джерело духовного світу
Основна мета: сприяння вихованню віри в себе, формуванню позитивних рис характеру: волі, чесності, самокритичності, альтруїзму, поваги до старших, взаємодопомоги, гідності, принциповості; вихованню громадянської свідомості, активності та відповідальності.
Основні завдання:
- формування почуття національної гордості, свідомості, людської гідності; духовних цінностей засобами, які відповідають віковим особливостям;
- формування глибокого усвідомлення взаємозв’язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю;
- формування у підростаючого покоління інформаційної культури, погляду на книгу та інші види інформації як на важливий засіб розвитку й самореалізації особистості.
Джерело доброти і милосердя
Основна мета: виховання шанобливого ставлення до старших; бажання творити добро, зберігаючи кращі традиції; шанобливого ставлення до всіх членів своєї родини, поваги до дорослих.
Основні завдання:
- допомагати літнім людям, учасникам війни, ветеранам, хворим, інвалідам;
- забезпечувати духовний взаємозв’язок поколінь, виховувати повагу до батьків, жінки – матері, культури та історії рідного краю;
Джерело пам'яті народної
Основна мета: вивчати історію краю, села, історію національних обрядів, звичаїв, традицій, історію козацтва.
Основні завдання:
- залучення дітей до краєзнавчої діяльності, поширення та пропаганда козацьких звичаїв і традицій;
- формування сучасного підростаючого покоління світогляду та ціннісних орієнтацій;
- передача національного досвіду, надбань попередніх поколінь;
- шанування історичного минулого, складання літопису краю;
- глибокий інтерес до пізнання походження своєї родини, її традицій, звичаїв.
Джерело струн душі народної
Основна мета: вивчати невичерпне багатство народної думи, пісні, звичаїв, прикмет, приказки, прислів'їв. Вивчати і продовжувати традиції проведення народних свят.
Основні завдання:
- виховання любові до рідної мови і культури, поваги до національних, культурних і духовних цінностей;
- прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій всіх етносів, що населяють Україну;
- забезпечення високої художньо-естетичної освіченості особистості; розвиток індивідуальних здібностей і талантів учнів, забезпечення умов для їх реалізації.
Джерело зеленого світу
Основна мета: формування екологічної культури та гармонійних відносин з природою; вивчення лікарських рослин.
Основні завдання:
- вивчення стану природного середовища;
- прикрашання школи, класу, своєї оселі традиційним озелененням: вербою, калиною, мальвою, чорнобривцями;
- формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря;
- проведення екологічних екскурсій та походів рідним краєм;
- вивчення народної медицини, її рецептів, поширення цих знань.
Джерело загартування
Основна мета: формувати ставлення до власного здоров’я як до соціальної цінності, загартовуючи себе фізично. Розвивати гармонію Тіла і Духу, Людини і Природи.
Основні завдання:
- забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей, охорони та зміцнення здоров’я;
- формування національної самосвідомості, любові до рідної землі шляхом опанування козацької духовної та культурної спадщини свого народу, бажання працювати для розвитку держави, готовності її захищати.
Реалізація
програми класу - раю «Джерела рідного краю»
Діюча програма допомагає у плануванні виховної роботи з класом, а також охоплює майже всі сфери учнівського життя. У програмі передбачено виховання козака і козачки. Організація шляхів реалізації програми братства «Джерела рідного краю» будується на особистісно орієнтованій основі з урахуванням культурно-освітніх і виховних козацьких традицій: культура тіла, духовна культура, культура предметної діяльності та соціальна культура.
Джерело духовного світу. Під час роботи за цим напрямком у козака і козачки формуються висока мораль, сила волі і сила духу, національна свідомість, любов до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розквіту держави, готовності її захищати; зміцнення патріотичних почуттів учнів та забезпечення духовного розвитку. Проведення індивідуальної, групової і масової культурно - освітньої роботи, спрямованої на те, щоб кожен учень член козацького осередку систематично займався самопізнанням, саморегулюванням, розвивав свої здібності й можливості на радість і користь собі, товариству, Україні. Невід’ємною частиною цього поняття є повага до державних символів: «Україна – мій рідний дім», «Україно! Це твої символи»; конкурси – вікторини «Що ти знаєш про Україну?», «Національна символіка України». Нетрадиційні форми виховних годин: подорожі, змагання, вікторини, концерти, зустрічі, диспути, конкурси, ділові ігри, захисти проектів, творчі естафети, політтурніри, прес-конференції, фестивалі, аукціони, ігри-тренінґи, шкільні референдуми, ток-шоу; музичні та інтелектуальні ринги, конкурси, подорожі, КВК створюють умови для всебічного і гармонійного розвитку особистості, виховання громадянської свідомості, активності та відповідальності (самодисципліна, самоконтроль, самооцінка). Зустріч з представником правоохоронних органів: «Виконуй обов’язки, поважай правопорядок і закон», рольова гра: «Правила поведінки в школі, громадських місцях і на вулиці».
Джерело доброти і милосердя. Проведення спільної роботи з ветеранами: уроки пам’яті, тематичні виставки, оглядові екскурсії у краєзнавчому музеї, вечори – зустрічі з ветеранами та інвалідами. Участь в упорядкуванні меморіальних комплексів, пам’ятників, братських могил та інших поховань захисників Вітчизни. Кожен позакласний захід, кожна зустріч з ветеранами, інвалідами, учасниками бойових дій, людьми похилого віку та відвідування їх на дому, здійснюються учнями з бажанням і залишають глибокий слід в їхніх серцях і свідомості.
Джерело пам'яті народної.В процесі реалізаціїзавдань цього напрямку виховуємо в козаків і козачок родинні цінності, повагу до свого роду, до батьків, жінки – матері, шанобливе ставлення до всіх членів своєї родини. З метою забезпечення духовного взаємозв’язку поколінь, організовуємо спільну діяльність класу, батьків та дітей. Проводимо родинні свята, які стали традиційними: «Рідний тато», «Святе слово мати», «Бабусю рідненька», «Батько і мати – два сонця гарячих», гра – зустріч для дітей та батьків «Ми – козацького роду діти», виставка – зустріч «Таланти наших батьків».
Джерело струн душі народної. Реалізація завдань цього напрямку сприяє розширенню духовного світу козака та козачки. Звичайно, велика увага приділяється вивченню козацьких звичаїв. Попредметно вони осягають елементи козацької культури, в першу чергу на уроках, музики, історії, літератури, мови, образотворчого мистецтва. Так учні мають змогу ближче познайомитись з багатющою спадщиною Українського козацтва, глибше усвідомити його значення для нашої держави, засвоїти козацькі заповіді і кодекс лицарської честі та звитяги, на яких виховувались, цілі покоління лицарів, захисників і творців Української держави.
Використовуються такі форми роботи: подорожі та екскурсії до краєзнавчого музею, до пам’яток бойової та козацької слави українського народу, виставки народної творчості, зустрічі з майстрами села, участь у конкурсах малюнків, свято «Українські звичаї, обряди та традиції», година спілкування «Роль козачки в історії козаччини», конкурс строю, пісні та примовки «Козацький заспів»; збирання прислів’їв і приказок, зустрічі зі старожилами села, району, які пам’ятають народні думи, звичаї, прикмети, вечори – зустрічі з поетами рідного краю. Краса побаченого та почутого, викликає почуття поваги до культурної спадщини нашого народу, гордість за рідну землю, забезпечує зв'язок історії рідного народу з його мовою, культурними та побутовими традиціями.
Джерело зеленого світу.Вивчення природи рідного краю. Проведення міні – походів з метою ознайомлення з цікавими місцями, пов’язаними з історією Хотинщини. Вести спостереження за змінами у природі та отримувати знання про взаємозв’язки в системі «людина – суспільство – природа». Вивчення і збирання лікарських рослин. Участь в екологічних акціях «Посади дерево», «Затишок», у благоустрою території школи, захисті проектів «Збережемо красу Землі для нащадків»; «Природа у небезпеці». Екскурсія «Екологічна стежина по рідному краю».
Джерело загартовування.Постійно і цілеспрямовано працювати над удосконаленням свого фізичного стану, бути членами секцій фізичної культури та спорту. На основі конкретних прикладів з життя козаків виховувати в учнів прагнення розвивати в собі багатирську силу і дух, міцний фізичний гарт, проводити загартування організму: плавання, обливання холодною водою, влітку спання просто неба. Вивчення елементів народної медицини та застосування її на практиці (лікування народними методами кашлю, нежитю, кровотечі, неглибоких ран, укусів змії тощо). Практично відтворювати народні ігри та забави. Проводити в ігровій формі ранки, де знайомити дітей з найкращими народними іграми. Організовувати походи на природу, супроводжувати їх проведенням конкурсів, спортивних змагань «Козацькі забави», «Козацькі ігри», «Козацькі розваги». Готувати себе до переборювання труднощів, опанувати туристичну майстерність.
Діяльність учнів спрямована на складне й багатогранне утворення образу «Я» людини як патріота, пов’язане із самоусвідомленням причетності до нації, рівня сформованості значущих для реалізації власних потреб і потреб української держави в розвитку інтересів, прагнень, знань, умінь та якостей, вивчення історії містаХотина, пісенного фольклору рідного краю, відродження народних традицій, звичаїв, обрядів, збереження природи Хотинщини, сприяння фізичного розвитку учнів, вивчення історії козацтва.
Для формування справжнього громадянина дуже важливим є включення учнів до життя школи, міста, району через самоврядування, адже тільки так можна навчити їх бути самостійними, активними, відповідальними за свої слова та вчинки. У нашому класі – рої склалася система самоврядування.
Старший братчик, заступник старшого братчика та староста - актив класу - рою. Активу класу – рою підпорядковані сектори. Учні, відповідальні за сектори, організовують відповідну роботу.
Старший братчик є головою учнівського самоврядування класу та представником класу – рою в Раді учнівського самоврядування школи.
Староста класу – рою призначає та перевіряє роботу чергових в класі, складає рапортичку.
Сектор етики, дисципліни і порядку – контролює й забезпечує відвідування занять, після першого уроку подає інформацію про відсутніх в класі.
Сектор суспільно корисних справспрямовує роботу учнів класу – рою на суспільно корисну працю: прибирання території школи, ремонт побутових приладів, приладдя і предметів, необхідних для навчально-виховного процесу; ремонт технічних засобів навчання; ремонт і оправа книг.
Сектор науки освіти та культури - координує і організовує предметні вечори, конкурси, є ініціатором конференцій і диспутів.
Добротворці – організовують допомогу людям похилого віку, ветеранам війни, інвалідам та хворим.
Гласність роботи класу – рою забезпечує редколегія, яка випускає листівки, стінні газети, плакати, бюлетені та оформлює стенди. Головним є редактор, крім нього майстри друку та фотокореспондент.
Спортивно – туристичний сектор – координує і організовує спортивні змагання, естафети, туристичні походи та експедиції по рідному краю.
Родинно – шкільне виховання
Козацькій педагогіці було притаманне родинно - шкільне виховання як вияв глибокої єдності впливу на особистість найважливіших соціально-педагогічних факторів – сім’ї і школи при збереженні пріоритетності у вихованні батьків, родинного оточення. Це, в свою чергу, сприяло зміцненню сім’ї, підвищенню відповідальності батьків перед громадою, державою за виховання своїх дітей і авторитету школи серед учнів, представників громадськості і державних органів. Козацька сім’я відзначалася глибоким демократизмом, рівноправністю чоловіка і жінки, духовними традиціями. Керуючись лицарськими чеснотами, чоловік, як правило, робив поступки дружині в розв’язанні багатьох сімейно – побутових питань, створював їй психологічний комфорт. Це позитивно впливало на виховання дітей. А тому слід забезпечувати цілісність виховання, що вимагає залучення батьків до участі в позаурочних заходах. Ці заходи дають можливість батькам передавати свій життєвий досвід підростаючому поколінню, створюють сприятливі умови для виховання власних, а також всіх учнів класу, згуртовують батьків, зближують вчителів, батьків і учнів, розширюють і збагачують їхнє спілкування.
Основні напрямки роботи з сім’ями:
- вивчення сімей учнів: (відвідування сімей учнів, анкетування, написання творів про маму, тата, проведення тестування);
- педагогічна просвіта батьків: лекції, конференції, батьківські збори; батьківський всеобуч з метою ознайомлювання їх з новинками педагогічної літератури з проблем родинної та батьківської педагогіки
- забезпечення участі батьків у життєдіяльності класу - рою: (свята, вечори, концерти, прогулянки, походи, виставки творчих робіт, допомога в ремонтних роботах та участь в обладнанні кабінету);
- педагогічне керівництво діяльністю батьківського комітету класу - рою: вибір батьківського комітету, допомога у плануванні та організації його діяльності, робота з сім’ями, які потребують педагогічної допомоги, встановлення зв’язків з громадськістю;
- індивідуальна робота з батьками: індивідуальні бесіди, педагогічні консультації, індивідуальні доручення;
- інформування батьків з результатами навчання, виховання і розвитку учнів: тематичні та підсумкові батьківські збори, індивідуальні консультації, перевірка щоденників, складання карт розвитку дітей та таблиць результатів навчальних досягнень.
Результативність та дієвість
системи виховної діяльності класу - рою
Розбудова класу – рою за пріоритетними методами виховного процесу на засадах козацької педагогіки: перспективних дій та проектування, виховання на прикладах історичного минулого, пізнання через побачене забезпечило сформованість особливого фізичного і психічного, духовного та інтелектуального типу громадянина України з високими морально-етичними якостями, почуттям патріотизму, розумінням найвищої цінності – волі й незалежності, фізичної сили, здоров’я людини, а також символу мужності, честі людської і національної гідності.
Те, що в наш класний колектив функціонує як клас – козацький рій, забезпечує:
- згуртованість учнів (за принципом козацького побратимства існує рівність у відносинах);
- активність (козаки та козачки активно включаються у життєдіяльність школи);
- виховання самостійності та відповідальності, формування вмінь та навичок організації своєї роботи, свят, побуту, діяльності органів самоврядування;
- усвідомлення себе і свого коріння через дослідження традицій, історії рідного краю,
- виховання естетичних смаків та етичних норм (культура, спілкування, поезія, спів, поведінка, постава).
Учні класу –рою стали організаторами та брали активну участь у різних заходах:
- конкурси творчого характеру;
- створення творчих проектів;
- дерево рішень, дискусії;
- спортивні змагання «Козацькі розваги», «Козацькі забави», «Козацькі ігри»;
- екскурсії, походи, інтелектуальні ігри, брейн-ринги, ток-шоу,
- зустрічі за «круглим столом»;
- рольові ігри.
Козаки та козачки здатні самореалізуватися через ряд загальношкільних та класних заходів:
- учениця класу Скрипник Анна є членом команди «Хотинські козаки», яка у 2015 році стала переможцем обласного етапу дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» (Джура);
- Загальношкільна акція «Антисуржик»;
- Учнівськанауковаконференція «Мій Шевченко»;
- Загальношкільний День здоров’я;
- учні класу є переможцями шкільного конкурсу ««Почни з себе, бо ти і є Україна!»;
- створення краєзнавчого проекту «Невідома Хотинщина»;
- учениці класу Цимбалюк Анастасія та Митківська Іванна є членами шкільного гуртка журналістики та кореспондентами загальношкільної газети «Юнпрес»;
- учні класу активно виступають за честь школи в районних спортивних змаганнях, беруть участь у благодійних акціях.
Переконана, що така виховна система класу є справді ефективною та соціально важливою. Нехай поки що на рівні міста, школи чи класу, але вона ДІЄ! Надзвичайно важливо, що учні не бояться говорити про свої патріотичні погляди, вільно висловлюють власні думки на папері. Та найголовнішим є те, що діти відчувають і постійно переконуються у тому, що Україна потребує кожного з нас, ми потрібні своїй державі та народові. Бо саме їм, юним, будувати майбутнє України!
Особисто для мене як педагога, громадянина класного керівника та просто людини організація діяльності класу – козацького рою стала великим кроком вперед.
Я проти скарг, я за мистецтво маленьких кроків. Щасливе суспільство складається зі щасливих людей, об’єднаних спільною метою – ТВОРИТИ – кожен у власній царині.
Усвідомлюю, що і переді мною, і перед ними, юними і творчими, попереду багато перешкод і труднощів. Але перші кроки вже зроблено, а дорогу подолає той, хто йде!
А ще, якщо Ви запитаєте;
- Як можна зробити неможливе?
Я відповім:
|